Groentes

20-11-2018

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente voor een volwassen persoon 250 gram. Maar wist je dat nog geen 10 procent van de Nederlands deze dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt?

In deze blog geef ik een paar tips om binnen no-time er voor te zorgen dat jij wel iedere dag voldoende groente binnenkrijgt (als het aan mij ligt zelfs rond de 500 gram groente).

Tip 1: Eet minstens drie keer per dag groente
Veel mensen eten alleen bij hun avondeten wat groente. Vaak gaat het dan alleen om een paar blaadjes sla. Dit is absoluut te weinig om aan 250 gram groente per dag te komen. Ik zal eerlijk bekennen dat ik geen fan ben van gekookte aardappelen met groente. Om toch de dagelijkse hoeveelheid groente binnen te krijgen zorgen ik dat ik zelfs bij mijn ontbijt al groente eet. Dit kan in de vorm van een smoothie. Mijn favoriet? 200 ml water, 1 mango, 1 peer, 2 stengels bleekselderij en een flinke hand spinazie.

Tip 2: Snacks
Chips, noten, koeken en crackers zijn naast fruit tussendoortjes die vaak worden gegeten. Maar je kunt natuurlijk ook bij trek groente nuttigen. Denk hierbij aan rauwe paprika, komkommer, wortels of cherrytomaatjes. Als je een a twee uur voor het avondeten trek krijgt kan dit genoeg zijn om de maag te vullen tot aan het avondeten en heb je gelijk weer wat groente binnen.

Tip 3: Eet wat je lekker vindt
Het heeft geen zin om met lange tanden te gaan zitten eten. Zelf eet ik het liefst mijn groentes rauw met hier en daar een uitzondering. Ik kies wat ik lekker vind. Op deze manier kijk ik er naar uit om groentes te eten in plaats van dat ik er tegenop kijk en het uiteindelijk in de prullenbak belandt (sorry).

Tip 4: Ken je groentes en wissel af
Er ontstaan ontzettend veel verschillende groentes. Zo zijn er in de supermarkt al vele verschillende soorten sla te vinden. Mijn favoriet is de ijsbergsla, maar toch wissel ik af. Door de afwisseling heb ik verschillende soorten salades weten te maken. Boordevol groentes en afwisseling van deze groentes.
Als voorbeeld ijsbergsla eet ik graag bij mijn veganistische shoarma of tussen de tacoschelpen, maar van gemengde sla maak ik een losse salade. Deze salade bestaat uit: gemengde sla, komkommer, tomaat, gedroogde tomaat, olijven en pijnboompitten. Een absolute aanrader.

Tip 5: Puur tafelen
Blikken, zakken en potten groenten.... De supermarkten staan er vol mee. Maar eerlijk is eerlijk verse, zelfbereide groenten smaken toch veel beter? Probeer de kant-en-klare maaltijden zoveel mogelijk te vervangen door vers bereid eten.
Maak een zelf een pizza en beleg deze met groentes naar keuze. Zo eet je pizza, maar krijg je toch veel groente binnen. En maak zelf eens patat van zoete aardappel, want wist je dat dat ook een groente is?