Kruiden (deel 1)

25-04-2018

Voordat ik mijn eetpatroon veranderde at ik vrijwel nooit verse kruiden. Ik vond het altijd leuk staan bij andere mensen in hun keuken. Al dat mooie groene kruid, maar mijn moeder vond het onhandig. Zoveel kruiden aten we niet, dus zonde om die kruiden in de vensterbank neer te zetten. Hoe lang zou dat goed blijven? 
Maar sinds dat ik mijn eetpatroon veranderde eet ik ook veel meer kruiden. 
Kruiden kunnen niet alleen extra smaken toevoegen aan een maaltijd (waardoor je minder zout hoeft toe te voegen), maar ze kunnen ook helpen bij de verbetering van de gezondheid. Elk kruid heeft andere positieve effecten. 

1. Basilicum 
Basilicum bevat vele vitaminen en mineralen. Zo bevat basilicum veel ijzer. 
Het bijzondere aan basilicum is dat het zou helpen om stralingen tegen te houden. 
Basilicum kun je toevoegen aan maaltijden, maar je kunt ook thee maken met basilicum. Zelf vind ik het ook lekker om losse basilicumblaadjes te eten. 

2. Munt 
Munt heeft een positief effect op de spijsvertering. Ook werkt munt als een pijnstiller. Het kan bijvoorbeeld helpen bij menstruatiepijn. 
Munt is niet alleen lekker om toe te voegen aan maaltijden, maar je kunt er ook thee van maken. Ook losse muntblaadjes vind ik lekker om op te eten. Het voordeel daarvan is dat het ook nog eens zorgt voor een frisse adem. 

3. Koriander 
Niet iedereen vindt koriander lekker. Voor sommige mensen smaakt koriander naar zeep. Ook ik vind koriander smaken naar zeep. Toch eet ik koriander, want dit kruid zorgt voor de afvoer van zware metalen in het lichaam. Koriander heeft dus een ontgiftende werking. 

Helaas hebben wij nog steeds geen kruiden in de vensterbank staan. Gelukkig heb ik een mooie moestuin waar ik elke dag verse kruiden kan plukken. En alles wat teveel is vriezen we in. Zo hoeven we nooit iets weg te gooien!