Van overgewicht, naar ondergewicht, naar het "perfecte" gewicht

22-04-2018

Nadat de antibiotica van de huisarts tegen de Borrelia niet gewerkt had en mijn klachten alleen maar erger werden werd het tijd om zelf actie te ondernemen. Ik kwam er al vrij snel achter dat voeding een grote rol kan spelen bij het genezen en voorkomen van ziektes. Zoals ik in een van mijn eerdere blogs al aangaf was de eerste stap die ik maakte het vervangen van cola door water. Hierdoor realiseerde ik mij dat ik uit moest gaan van de kracht van voeding. In mijn geval hield dit in dat ik glutenvrij en veganistisch ging eten met zo min mogelijk toegevoegde suikers. Dit waren grote stappen, maar elke kleine stap is een stap in de goede richting. Als je een avond een zak chips vervangt door een heerlijke zoete mango mag je al trots zijn op jezelf. 

Al snel begon ik met het aanpassen van mijn eetpatroon, maar ik was totaal niet bekend met groente en fruit. En hoe kwam ik aan mijn eiwitten? Ik deed maar wat. Ik maakte smoothies die zo vies waren dat ik niet alleen mijn smoothie uitspuugde, maar ook de rest van mijn eten er weer uit kwam. In een zeer korte tijd viel ik 20 kilo af en stond ik als ik de trap afliep uiteindelijk in mijn onderbroek in de woonkamer omdat al mijn broeken afzakten. Jarenlang wilde ik afvallen, maar nu moest ik alle zeilen bijzetten om aan te komen. 

Wat deed ik verkeerd en hoe heb ik nu het gewicht gekregen dat perfect past bij mijn lengte? De grootste fout die ik maakte zat hem in het onvoorbereid beginnen aan het compleet veranderen van mijn eetpatroon. Ten eerste at ik wel, maar ik at veel te kleine beetjes. Als ik twee kleine, zelfgebakken glutenvrije boterhammen op had met hummus dan at ik daar nog een klein bakje sla bij. Dit was voor mij te weinig om de hele middag door te komen. Ten tweede wist ik dat er dadels, vijgen en peulvruchten bestonden, maar ik had deze vrijwel nog nooit gegeten. Ik besloot op zoek te gaan naar recepten en deze te bewaren in een map. Nu weet ik hoe ik bepaalde voeding in recepten kan verwerken. En als een recept mij niet bevalt dan gooi ik hem meteen weg, want ik wil wel lekker blijven eten. Ten derde kwam ik er met behulp van een di√ętiste achter dat ik te weinig eiwitten binnen kreeg. Ik besloot mij te richten op de eiwitten en paste de volgende dingen aan: 
1. Ik besloot om rond het middaguur een smoothie te nuttigen met eiwitpoeder. Ik koos een goed merk uit en kocht een bus om te proberen. 
2. Ik realiseerde mij dat ik deze eiwitten wel moest "vasthouden" in mijn lichaam. Daarom ging ik een half uur na het nuttigen van een smoothie met eiwitpoeder mijn armen trainen met lichte gewichtjes (0,5kg of 1kg). Ik begon met 10 keer elke arm, eerst rechts en dan links, en om de dag deed ik er 5 keer bij. 
3. Ik las dat als je wilt aankomen het goed kan zijn om een uur voor het slapen nog voeding te eten dat rijk is aan eiwitten. Voor mij werd dat sojayoghurt met minimaal 2 soorten fruit. Dit is licht verteerbaar. Optioneel zou je daar nog chiazaden aan toe kunnen voegen. 
4. Als ik tussendoor trek had at ik noten, ongebrand en ongezout. Ook hiermee deed ik niet zuinig. Soms at ik een handje, maar als ik trek had konden dit er ook drie of vier zijn. 
Door deze aanpassingen kwam ik binnen een paar weken 1,5 kilo aan. Ik was zo blij met deze 1,5 kilo en ik wist dat ik op de goede weg was. 

Mijn moeder zegt vaak "het lijkt wel alsof jij de hele dag aan het eten bent. Als ik jou zie dan eet jij." Maar ik voel dat mijn lichaam dit vele eten nodig heeft. Ik ben met een zwaar verzwakt lichaam topsport aan het uitoefenen. Daarom luister ik naar mijn lichaam. Als ik behoefte heb in drie bananen op een dag dan eet ik drie bananen op een dag en als ik de volgende dag een salade wil maken dan maak ik een salade om tussen de maaltijden door te eten. Ik kom op dit moment niet aan. Dus of je nu wilt aankomen of afvallen, naar mijn mening is gezonde voeding altijd de beste keuze. 

Realiseer je wel dat je smaakpapillen moeten wennen aan de verandering. Je lichaam is waarschijnlijk gewend aan veel voorverpakt voedsel, chips en frisdranken. Maar geef het een kans en leer echt voedsel weer te waarderen. Het is niet alleen gezond, maar ook lekker en simpel!